آدرس
کاشان- شهرک صنعتی امیرکبیر ۱- خیابان لاله ۳
شماره تماس
۰۳۱۵۵۵۰۳۸۱۸-۲۰
ساعات کاری
8 صبح الی 16 بعدازظهر

سد چیست و چرا ساخته می شود؟

۲۸ اسفند ۱۴۰۱ 67 Views No Comments

علل ایجاد و ساخت سدها چیست؟

مهم ترین کار این سازه ها جمع آوری آب در پشت دیوارهایش است که با این کار می توان مشکلات زیادی را حل کرد. تامین آب ﺁشامیدنی انسان ها آبیاری زمین های کشاورزی، مهار سیلاب ها و تامین انرژی پتانسیل به منظور تولید برق از مهم ترین دلایلی ایجاد این سازه ها می باشند.

البته بعد از احداث این سازه ها، از دریاچه ی پشت آن می توان استفاده های گوناگونی کرد مثل قایق رانی، پرورش ماهی و ایجاد تفرجگاه های طبیعی و …

در واقع این سدها در برابر خیل عظیمی از ﺁب ها قرار می گیرند و آن ها را متوقف و مهار می کنند. با این توقف آب، در پشت این بندها دریاچه ای به وجود می آید که به آن ها مخزن می گویند. هدف از ایجاد این مخزن ها جمع آوری آب است تا در مواقع مورد نیاز از آن ها استفاده شود.

از جمله مواردی که از آب های پشت سد استفاده می شود می توان به تامین آب شرب، آبیاری مزارع، مصارف کشاورزی، مصارف خانگی، پرورش آبزیان، تولید برق و … اشاره نمود.

البته علت ایجاد و ساخت سد در کشور فقط همین موارد نیستند بلکه از آن ها به منظور جمع آوری باطله و گرفتن رسوب اب ها نیز استفاده می شود. در حال حاضر، سدهای هیدرولیکی یا آبی رایج ترین سدهای ساخته شده در ایران هستند.

 

از طرف دیگر، سد که به زبان فارسی دری به آن بند می گویند یک مانع خوب برای نفوذ جریان های عمده آب و مهار کردن آن ها است. این بندها، دیوارهای مستحکمی هستند که می توانند مسیر آب را در عرض دره ها تغییر دهند و یا آن ها را بین دو کوه نگه دارند.

 

نگهداری آب در پشت این بندها سبب شد که بتوانند در مواقع ضروری به کمک انسان ها بیایند و در مواقع بی آبی، بتوان از آب پشت سدها استفاده کرد. علاوه بر این، اگر این بندها در جای درست و مناسبی ساخته شوند حتی می توانند جلوی طغیان های آبی و سیل ها را هم بگیرند.

1.5 2 votes
امتیازدهی به مقاله
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x